چاقی زنان مشکلیه که حتی در جوامع پیشرفت یافته هم روبه گسترشه. به نظر می رسه چاقی زنان با افزایش سن اونا در ارتباطه اما به چه دلیل افزایش سن باعث چاقی زنان می شه؟ همراه ما باشین در این مقاله می خواهیم درباره رابطه چاقی زنان و افزایش سن اونا صحبت کنیم و عواملی رو که موجب چاقی اونا می شه، معرفی کنیم.

 

جای تعجب نداره که افزایش وزن مشکل گسترده و گسترده ایه. وقتی در مورد زنان صحبت می کنیم به نظر می رسه، اونا به خاطر افزایش سن بیشتر با مشکل افزایش وزن روبه رو می شن. یکی از دلایل این مشکل، تغییرات هورمونی به ویژه نامتعادلی استروژنه که در تخمدانا تولید می شه که مسئول تولید و تقسیم سلول هاست، اما میزان بالای این هورمون باعث تشکیل سلولای چربیه. یک هورمون دیگر پروژسترونه که برخلاف استروژن عمل می کنه و مقابل عامل رشدی مثل استروژن قرار میگیره. در حالت طبیعی این دو هورمون به اندازه مناسب ترشح می شن.

هر چند با افزایش سن، میزان تولید هر دوی این هورمونا کاهش پیدا میکنه، اما زنان عموماً در سالای قبل از یائسگی و در زمان یائسگی شاهد کاهش شدید این دو هورمون هستن. البته کاهش پروژسترون خیلی بیشتر از استروژنه و این نابرابری باعث می شه تا چربی بیشتری در بدن تولید شه.

۱. حشره کشا و علف کشا

سبزیجات و میوه هایی که می خرید باید از واسه آلودگی بررسی شن. بخاطر این سعی کنین شکلای مختلف طبیعی اونا رو بخرین. وگرنه، سعی کنین روش شستن سبزی و میوه با استفاده از سرکه رو یاد بگیرین و میوه ها و سبزیجات رو با استفاده از آب و سرکه بشورید.

۲. استفاده از گوشتای غیر ارگانیک

بعضی از مرغا و گوشتای قرمز با هورمونا تولید می شن.سعی کنین گوشت مرغ یا احشامی رو استفاده کنین که به شکل طبیعی رشد کردن. وقتی به رستوران می روید، ماهی سفارش بدین، مگه اینکه مرغ یا گوشت قرمز بدون هورمون باشه.

۳. مواد شیمیایی کرما، شامپو و …

مواد شیمیایی که درون کرما، لوسیونا، صابون، شامپو، عطرها، اسپری مو و دئودورانت وجود دارن می تونن به شما آسیب بزنن. پس سعی کنین از کالاهایی استفاده کنین که امتحان خود رو پس دادن.

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   دلایل حمله قلبی و راه های پیشگیری از اون 

۴. حلالای صنعتی

حلالای صنعتی درون چسبا، رنگا، لاکای الکلی و محلول استن هست. این موضوع واسه زنان مشکل سازه، پس حضور خودتون رو در محلایی که بوی مواد شیمیایی (مثل: سالنای زیبایی) داره کمتر کنین و هر نوع ماده شیمیایی رو در فضای آزاد استفاده کنین.

۵. استرس و کمبود خواب

دلایل چاقی زنان در سن های بالا و روش های مقابله با اون  آموزشی

همونجوریکه شاید میدونید، استرس اثر بسیار بدی روی بدن زنان می ذاره. استرس و کمبود خواب باعث کاهش پروژسترون تولیدی می شه. با استفاده از یوگا، تمرینای تنفس عمیق و پیاده روی، سطح استرس خود رو کم کنین. برنامه روزانه خود رو از قبل تهیه کنین تا بتونین خیلی راحت کارای روزانه خود رو بکنین. واسه داشتن خواب بهتر، زمان استفاده از رایانه، تلویزیون و گوشی موبایل قبل از خواب رو کمتر کنین. بعد از شام دیگر مواد غذایی مصرف نکنین و محیط خواب خود رو تاریک و آروم نگه دارین.

۶. مصرف بیش ازحد کالری

مصرف کالری زیاد باعث ایجاد چربی و تبدیل استروئید به استروژن می شه. مواد غذایی پر از پروتئین، چربی سالم و مواد غذایی شامل فیبر بالا استفاده کنین. این موارد مثل راه های علمی کاهش اشتها هستن.

۷. کارکرد ضعیف کبد به دلیل مصرف قبلی الکل و داروها

استروژن درون کبد جدا سازی و جذب می شه، پس باید از اون مراقبت کنین. الکل مصرف نکنین و دارو رو بدون تجویز دکتر مصرف نکنین. از مواد غذایی مثل آب خیار، کلسیم، اسید فولیک و تائورین (یک آمینواسید) استفاده کنین.

۸. کمبود منیزیم

کمبود منیزیم به دلیل کمبود مصرف میوه یا سبزیجات همراه با مصرف مواد غذایی فراوری شده. مثل علائم کمبود منیزیم در بدن، گرفتگی عضلات و مشکلات خوابه. منیزیم واسه سوخت وساز استروژن در کبد لازمه. از پودر منیزیم قبل از خواب استفاده کنین و بعد از تمرین از اسپری منیزیم روی عضلات استفاده کنین.



 


دسته‌ها: آموزشی

دیدگاهتان را بنویسید