یبوست با سه نشونه کلی یعنی حرکات نامناسب روده، درد در ناحیه شکم و دفع سخت مدفوع همراهه. خیلی از خانوما در زمان بارداری علائم یبوست رو تجربه می کنن. تغییرات هورمونی، فشار رحم و کاهش میزان آهن قبل از زایمون می تونه از عوامل اصلی یبوست در بارداری باشه. در این مقاله بیشتر با علل و روشای درمون یبوست در بارداری آشنا میشید. با «چه جوری» همراه باشین.

 

به چه دلیل زنان باردار دچار یبوست می شن؟

افزایش هورمون پروژسترون در زمان بارداری باعث شل شدن عضلات بدن و به ویژه عضلات روده می شه. حرکت کُند روده باعث می شه تا مراحل هضم آهسته صورت بگیره؛ این اتفاق می تونه باعث یبوست شه.

طبق پژوهشی که در یکی از مجلات اسکاندیناوی منتشر شده، یبوست در بارداری بسیار متداوله و تقریبا سه چهارم زنان باردار، یبوست یا بقیه مسائل مربوط به روده رو تجربه می کنن.

واسه کاهش یبوست، روش ها و مجموعه کاملی از داروها وجود دارن، اما بارداری باعث محدود شدن راه حلا میشه.

واسه رفع یبوست در بارداری روشای زیر رو دنبال کنین

۱. رژیم پُرفیبر

علاج یبوست در بارداری با ۵ راه حل موثر و ایمن  آموزشی

رژیم غذایی پُرفیبر به درمون یبوست در بارداری کمک می کنه. فیبر، آنتی اکسیدانا و ویتامینای مورد نیاز زنان باردار رو تأمین می کنه. زنان باردار باید روزانه ۲۵ تا ۳۰ گرم فیبر مصرف کنن تا سلامتی اونا حفظ شه.

واسه تأمین این میزان فیبر، می تونین با مقداری تمشک، سیب، موز، انجیر و توت فرنگی، سالاد میوه تازه درست کنین یا مقداری ذرت شیرین، کلم بروکلی و هویج رو کباب کنین و یک غذای خوشمزه واسه خود تهیه کنین.

۲. تأمین رطوبت بدن

تأمین رطوبت بدن در زمان بارداری بسیار مهمه و تقریبا در زمان بارداری باید دوبرابر آب دریافت کنین. زنان باردار باید روزانه ۱۲ لیوان آب بنوشن. این کار کمک می کنه تا روده نرم بمونه و غذا خیلی راحت درون دستگاه گوارش حرکت کنه.

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   دلایل شکست در گفتگو؛ اجازه ندین این اشتباهات به قیمت شکست شما تموم شه 

۳. وعدهای غذایی کوچیک

سعی کنین وعدهای غذایی روزانه خود رو به ۵ یا ۶ وعده کوچیک در طول روز تقسیم کنین. این کار به کاهش یبوست کمک می کنه و باعث می شه تا معده بدون کارِ زیاد، بتونه غذا رو هضم کنه و غذا خیلی راحت از روده و کلون عبور کنه. وعدهای غذایی پُرحجم معده رو پُر می کنه و دستگاه گوارش به سختی می تونه روند هضم غذای مصرفی رو بکنه.

۴. ورزش کردن

علاج یبوست در بارداری با ۵ راه حل موثر و ایمن  آموزشی

فواید ورزش رو دست کم نگیرید. انجام حرکات منظم ورزشی می تونه به کاهش یبوست کمک کنه. ورزش، روده ی شما رو تحریک می کنه. زنان باردار باید هفته ای سه بار و هر بار به مدت ۲۰ تا نیم ساعت ورزش کنن.

گزینه های ورزشی نامحدوده. مثلا می تونین در مسیرهای موردعلاقه ی خود پیاده روی کنین، شنا کردن رو در برنامه خود بذارین یا در یک بعدظهرِ آروم حرکات یوگا مخصوص بارداری رو انجام بدین.

درباره اینکه چه ورزشی واسه شما و بچتون مناسبه، با دکتر خود مشورت کنین.

۵. مُسهِل (نرم کننده ی مدفوع)

درصورتی که روشای طبیعی مؤثر نباشه، در بعضی مواقع دکتر واسه کمک به رفع یبوست در خانومای باردار، به مدت زمان کوتاهی مسهل (نرم کننده ) مدفوع مثل کولاک (Colace) تجویز می کنه (مصرف دراز مدت این داروها می تونه باعث کمبود آب و تغییر تعادل الکترولیت بدن شه).

نرم کننده ی مدفوع به نرم شدن روده کمک می کنه، پس دفع راحت تر می شه. مصرف این مواد به ویژه در خانومایی که به دلیل مصرف مکملای غذایی آهن دچار یبوست می شن، بسیار مفیده؛ معمولا دکتر این مُسهِلا رو به همراه قرص آهن تجویز می کنه.

نرم کننده ی مدفوع یه جور داروه. پس بهتره قبل از مصرف، حتما با دکتر خود مشورت کنین.



دسته‌ها: آموزشی

دیدگاهتان را بنویسید